"Годзілла мінус один": чому цей дешевий фільм став найкращим бойовиком-блокбастером 2023 року
"Годзілла" вже 70 років з нами. Про цей персонаж знають навіть ті, хто не бачив жодного фільму з його участю. Він вперше з'явився у фільмі Ісіро Хонди 1954 року і став світовою іконою попкультури.
На початку грудня в прокат вийшла нова стрічка, присвячена знаменитому гігантському ящеру. Вона розповідає про напад популярного монстра на післявоєнну Японію, а її сценаристом і режисером виступив японець Такасі Ямадзакі.
"Снігова спільнота": історія страшної авіакатастрофи. Щоб вижити, вони їли тіла загиблих
Цей малобюджетний (15 млн доларів) фільм-монстр активно підкорює міжнародний прокат, отримавши зіркові відгуки та відмінні касові збори. Його вже назвали одним з найкращих фільмів про Годзіллу за всю історію. У США стрічка вийшла 1 грудня і в перші вихідні зібрала 11 мільйонів доларів.
Глядачі кажуть, що авторам "Годзілли" вдалося показати зворушливу людську історію з простим сюжетом і напрочуд складним і гуманним героєм. Саме це зробило фільм хітом тоді, як масштабні голлівудські супергеройські франшизи зазнають краху.
Один з головних сайтів з оцінками фільмів Rotten Tomatoes присудив йому 96% від критиків та 98% від глядачів. Небагато бойовиків чи фільмів про монстрів отримали таке визнання.
"Такасі Ямадзакі поєднав елементи сучасного блокбастера з емоційним та політичним підґрунтям оригінального фільму 1954 року. Результат просто чарівний — це свято для очей та захоплива епопея у всіх сенсах", — написав про фільм критик The Washington Post Лукас Тревор.
Історія починається наприкінці Другої світової війни, коли пілот-камікадзе Коїті Сікішима (Рюносуке Каміки) розуміє, що Японія ось-ось програє війну. Він відмовляється накласти на себе руки, а натомість приземляє свій літак на острові, де ремонтують інші повітряні судна.
Коли на острів нападає Годзілла, Коїті злякався і не зміг випустити в нього ракету, тому майже всі люди на острові гинуть.
Наступні кілька років герой несе подвійний тягар провини - через те, що залишився живий і не врятував інших. Він займається знешкодженням мін, піклується про самотню молоду жінку Норіко Оісі та маленьку сироту Акіко, яка втратила батьків.
Тим часом США проводять ядерні випробування, в результаті яких Годзілла зазнає мутації, збільшується в розмірах та набуває нищівної сили у вигляді теплового променя. Він знову з'являється і атакує вже материкову Японію.
Проти Годзілли виходять найдосконаліші японські танки, але запущений гігантом тепловий промінь породжує ядерний вибух і масову загибель людей. Серед них - Норіко.
Режисер стрічки вдало поєднує драму і екшн. Комп'ютерний Годзілла часто підходить прямо до камери, дивлячись на нас із величезною відкритою щелепою та диявольськими жовтими очима. Він стріляє крижаними блакитними променями з шипів на спині, переслідуючи переляканий натовп вулицями Токіо.
Візуальні ефекти стрічки не можуть конкурувати з бойовиками з голлівудським бюджетом, але режисер навіть не намагається цього робити. Він вміло балансує між особистісною драмою та загрозами апокаліптичного масштабу.
"Поява Годзілли в новому фільмі настільки хвилює, що ти практично забуваєш, що самого монстра на екрані не так багато, — пише Боб Штраус із San Francisco Chronicle. — Очевидний емоційний інтелект цієї картини демонструє те, чого не вистачало іншим фільмам франшизи".
Ямазакі умисно спростив сюжет, уникаючи битв монстрів із монстрами а-ля Годзілла проти Конга. "Кайдзю [монстри] можуть боротися, але в стрічці має бути і людська історія", - сказав він в інтерв'ю Vulture.