Три кроки, які допоможуть залучити фінансування для стартапу
Процес фандрейзингу — це завжди великий челендж. Ідеального рецепта "як отримати інвестиції", не існує, проте можна збільшити свої шанси та прискорити фандрейзинг
В основі класичної структури аналізу стартапів і прийняття рішень венчурного фонду на ранніх стадіях (Pre-Seed, Seed, Series A) лежить три питання:
- наскільки великий ринок адресує компанія?
- чи дійсно рішення команди розв’язує проблему користувачів?
- чому ця команда ідеально підходить для розв’язання цієї проблеми?
Наявність великого ринку
Загальноприйнятого критерію "ідеального" розміру ринку не існує, проте зазвичай венчурний інвестор шукає можливості на ринках з потенціалом обсягу у понад 1 млрд дол. Інвестору важливо розуміти, що проблема, яку обіцяє розв'язати стартап, є актуальною і нагальною для багатьох людей.
Команда стартапу може проактивно допомогти інвесторам у вивченні цього питання. Проведіть аналіз ринку — покажіть у своїх матеріалах, як ви оцінювали його розмір та потенціал; які тренди на ньому існують; як вирішується проблема, яку ви адресуєте, зараз; чим ваше рішення краще за наявні тощо. Зберіть якомога більше інформації, яка покаже інвестору, що ви розумієте потреби ринку.
Важливо розуміти глобальні тренди, які випливають з цільової проблеми стартапу та її розв’язання. Яскравим прикладом такої адаптації є COVID-пандемія й активний перехід на віддалену роботу. Світ почав перелаштовуватися — люди скуповували техніку, активно замовляли доставку їжі додому, відкривали для себе Zoom, хмарні сервіси тощо. Тобто деякі ринки почали рости органічно та водночас дуже швидко. Розуміння подібних трендів у майбутньому та вміння скористатися ними у самому зародку або швидко адаптуватися під час різких несподіваних глобальних змін — це ваш козир.
Чи вирішує продукт проблему ваших клієнтів?
Логічне продовження попереднього пункту — ви бачите, що на ринку є незакритий запит, і розумієте, що готові виправити ситуацію. Але варто перевірити — можливо, не просто так інші компанії ігнорують цю проблему? Можливо, вона не настільки критична, як здається на перший погляд?
Основною задачею стартапу на ранній стадії є віднайти свій Product-Market Fit (PMF). Якщо пояснити коротко, то це визначення передбачає наявність продукту, який закриває потребу ринку, та розв’язує проблему клієнтів – має відбутись цей match між вашим продуктом та користувачем. Додатковим плюсом буде, якщо ви дасте інвестору розуміння того, як ви можете масштабувати PMF у швидкозростаючу та прибуткову компанію.
Ось кілька способів показати користь, яку ви можете дати клієнтам:
- відстежуйте, скільки часу люди проводять у вашому продукті, як часто ним користуються;
- проаналізуйте, скільки користувачів дізнаються про вас органічно, а не через маркетинг (добре, якщо ця частка становить понад 50%);
- важливо розуміти, чи готові клієнти платити за ваш продукт та яка їхня частка зрештою готова залишитися з вами надовго;
- збирайте чесні відгуки – чи готові люди рекомендувати ваш продукт знайомим. Так ви можете дізнатися не лише про плюси та мінуси продукту, але й відкрити для себе наявність проблеми, про яку ви, можливо, навіть і не підозрювали;
Також важливо моніторити дослідження ринку від провідних глобальних компаній. Якщо ви, як засновник стартапу, побачите зону для покращень, заради якої користувачі погодяться відмовитись від багаторічної співпраці з іншими провайдерами, а можливо і згодяться платити більше ніж раніше — ви на правильному шляху.
Крім того, варто активно спілкуватися зі своїми клієнтами та цільовою аудиторією. Якщо під час пітчу ви покажете, що ви активно взаємодієте з потенційними клієнтами — і вони підтвердили, що проблема, яку ви вирішуєте, дійсно важлива — це покаже ефективність і проактивність вашої команди, що однозначно допоможе на наступному етапі аналізу компанії.
Фаундер та його команда
Інвестору важливо, щоб фаундер мав чітку візію, бажано на кілька років вперед — наприклад, як буде трансформуватися ринок і як компанія планує підлаштовуватися під ці зміни. Якщо людина 10 років займалась ритейлом, а потім різко починає будувати AI-стартап, інвесторам важко повірити у її фундаментальне розуміння цієї ніші. Тобто у такого фаундера скоріш за все буде банально менше експертності на новому для нього ринку.
Якісним допоміжним фактором тут виступає досвід команди стартапу — можливо, хтось із колег вже давно працює на вашому ринку, знає сильні/слабкі сторони конкурентів, краще розуміє специфіку клієнтів тощо.
Венчурні фонди шукають людей, які розуміють, як треба будувати стартап. Тобто фаундер має не лише давати стратегічний напрям, але й активно будувати операційку та різноманітні процеси всередині команди, а через деякий час делегувати їх. Тут може допомогти попередній досвід.
Працюючи у великій корпорації чи невеличкому стартапі — вивчайте його структуру та внутрішні процеси. Дивіться, хто за що відповідає, які виклики стоять перед кожним з відділів, як вони їх долають, як приймають важливі рішення. Розуміння, як налаштувати ці процеси, дуже допоможе під час запуску власного стартапу.
Водночас власна справа - це історія ще й про налаштованість фаундера. Якщо людина цим не горить, то інвестор це побачить.
Коротко підсумуємо - чого ж венчурні інвестори очікують від стартапів?
Ключ до успішного фандрейзингу - це ідея, яка розв’язує глобальну проблему у новий спосіб (або знаходить певну проблему, яку взагалі ніхто не адресує); і команда, яка проаналізувала ринок та має глибоке розуміння, як задовольнити своїх потенційних клієнтів і створити продукт з можливістю подальшого масштабування. Якщо ви можете "закрити" ці фактори, та аргументовано продати себе під час пітчингу, то отримати фінансування від венчурного інвестора на ранніх стадіях точно буде значно легше.