До 300 тисяч гривень за хвилину телереклами: скільки витрачають кандидати на передвиборчу кампанію

Переглядів: 740

22 лютого 2019 11:51

До 300 тисяч гривень за хвилину телереклами: скільки витрачають кандидати на передвиборчу кампанію фото
80-90% офіційного бюджету кандидати витрачають саме на телевізійну рекламу, розповів Ігор Фещенко, аналітик із партійних фінансів Громадського руху «ЧЕСНО».

— Про бюджети, які витрачають на вибори, в журналістському середовищі давно прийнято говорити «вкинуті гроші». Чому?

— Такі випадки реально є. В свою кампанію в 2014 році особисті кошти на 100% вкладав діючий президент Петро Порошенко. Один із кандидатів у цій кампанії, Ігор Шевченко, оприлюднив інформацію, що застава — його власні кошти, в принципі, кампанію він теж веде за власні гроші. Це називається «вкинути» гроші в свою кампанію. Бо «вкинути» 2,5 млн грн — це означає, що ти їх даєш і вони тобі не повертаються.

— У контексті передвиборчих кампаній, мені здається, слово «вкинути» набуває особливого сенсу: є офіційні гроші, а є так званий «темний» бюджет. Що змінилося з офіційними цифрами за останні тижні виборчої кампанії?

— Офіційні дані про витрати з виборчих фондів будуть оприлюднені кандидатами за п’ять днів до виборів. Ми зараз бачимо прояви рекламних кампаній і вже можемо рахувати.

На білбордах прописані тиражі, а ми можемо припускати, скільки це коштує.

Наприклад, тираж нової реклами з Петром Порошенком трохи більше 3800 одиниць. Якщо взяти середню вартість зовнішньої реклами, можемо попередньо вирахувати, скільки коштує ведення кампанії з розміщення зовнішньої реклами для Петра Порошенка впродовж місяця.

Думаю, за скромними підрахунками це 15-20 мільйонів за місяць.

— Ви помічаєте якісь тенденції, якщо говорити про вподобання кандидатів щодо того, де рекламуватися?

— Однозначно. Телебачення залишається головним джерелом отримання інформації для громадян. Акцент у веденні кампанії роблять саме на телебаченні.

Статистика з попередніх виборчих кампаній і виборчих кампаній інших країн показує, що 80-90% офіційного бюджету йде саме на телевізійну рекламу. Мабуть, у нас цей відсоток один із найбільших у світі, бо в Західній Європі, США системно зростає частка соціальних мереж.

У нас традиційно залишається висока частка телебачення. Це дуже дорого.

Одна секунда в праймі центральних телеканалів коштуватиме близько тисячі гривень. Хвилинний ролик обійдеться кандидату в 60 тисяч гривень.

Найдорожче реклама коштує на телеканалі «Україна» — понад 5,5 тисячі гривень за секунду.

Деякі кандидати рекламуються здебільшого вранці, бо це найдешевший ефірний час телеканалів. Більшість реклами Андрія Садового і Анатолія Гриценка я бачив із 7-ї до 9-ї ранку.

— Чи є у вас відчуття, що політичної реклами зараз більшає? На старті кампанії не всі кандидати рівномірно включилися в процес.


— На мою думку, стриманий старт кампанії почався два роки тому. Активний старт, коли підключилися важковаговики, розпочався в червні минулого року. Те, що ми бачило зараз, — вихід на пік. Цей пік триватиме другу половину лютого і весь березень.

Обсяги витрат можемо бачити за певним фінансовими звітами політичних партій.

Партія «Батьківщина» витратила офіційно на рекламу «Нового курсу» і популяризацію Юлії Тимошенко в 2018 році десь 165 млн грн.

Дуже активізувався в четвертому кварталі року Олег Ляшко. Зненацька Радикальну партію почали масово фінансувати люди з різних регіонів і перерахували їй більше 50 млн грн. Це в 50 разів більше, ніж за попередні два з половиною роки.

Ці кошти на 95% були витрачені на телерекламу, зовнішню рекламу й публікації в друкованих ЗМІ.

— У АП заявили, що коли чинний президент їздитиме в поїздки, то тепер повідомлятимуть: чи він їздить як президент, чи як приватна особа. В чому різниця?

— Кандидати, які зараз балотуються, в тому числі діючий президент, мають бути в рівному положенні. Діючий президент може зловживати своїм положенням найвищої посадової особи в країні, використовувати державний ресурс для того, щоб мандрувати Україною, організовувати заходи як кандидат, популяризувати свою особу, мати з собою державну охорону та витрачати на поїздки велику кількість ресурсів. Якщо ми це допускаємо, це означає, що діючий президент має суттєву перевагу над іншими кандидатами.

У журналістів уже виникали питання до Петра Порошенка стосовно того, де він — кандидат, а де — діючий президент. Через це вийшла така комунікація з АП, що вони окремо повідомлятимуть, на яких заходах Петро Порошенко — діючий президент, а на яких — кандидат. Таке повідомлення тільки вийшло — залишається спостерігати.

— Я так розумію, якщо президент з’являється на офіційних заходах, він з’являється як діючий президент?

— Розмежувати досить складно. Ідеальна ситуація, щоб президент переставав виконувати свої обов’язки в такий особливий період і щоб його заміщав хтось інший.

Наприклад, Андрій Садовий, діючий міський голова Львова, взяв відпустку на період виборчої кампанії. Президент — це вища посада, але теоретично можна було б зробити щось подібне.

Источник: hromadske.radio


Имя:
Ваш комментарий:

Схожі новини: