Сучасний ринок авто в Україні: тенденції та перспективи розвитку
24 червня 2021 14:32
Автомобілебудування – важлива складова економіки кожної розвиненої держави, адже перебуває на етапі постійного розвитку та стимулює економічне зростання країни. У сучасному світі практично кожна сім'я має в своєму господарстві легковий автомобіль, який використовує для власних потреб. У європейських країнах автомобільна галузь посідає основне місце в економічній політиці держави. Дослідження ринку автомобілів і визначення основних тенденцій та перспектив його розвитку в Україні є особливо актуальними на даний час.
Ринок авто України зазнає постійних змін. Проаналізувавши його в конкурсній роботі було висвітлено основні проблеми та перспективи на майбутнє.
Імпорт вживаних автомобілів – це відносно нова проблема для українського авторинку. Близько 5 років тому не було такого потужного імпорту вторинних авто. Є щонайменше два типи б/ушних авто. Перший тип – це легендарні «євробляхи», старі машини, яким 12-15 і більше років, які привезені з Польщі, Литви, тощо. Ці машини заходять в країну з дуже низькою ціною. Часто, саме в Україні починається їх друге життя. Це негативно впливає на продажі нових автомобілів в дилерських салонах, чи хоча б на попит офіційно імпортованих автомобілів. Саме офіційно імпортовані автомобілі є другим видом вживаних авто. Попит на них на ринку зростає, а отже зростає і пропозиція. Два роки тому такого явища майже не існувало, а сьогодні на 1 нове авто імпортується майже 2 вторинних імпортованих автомобіля. Протягом останніх трьох років тотально зросла кількість вживаних авто таких як Renault Kangoo, Mazda 6, BMW 3, AudiA6, OpelVectraB.
Внаслідок інтеграції нашої країни з Європейським Союзом український ринок авто за останні роки значно наситився автомобілями таких марок як: Skoda, Peugeot, Citroën, Mercedes Benz, BMW та Volkswagen. Це сприяло їх здешевшанню на ринку України, як наслідок вони стали більш доступними середньостатистичним українцям.
Найпопулярнішою маркою нових легкових автомобілів стала Renault. Вже 4 рік поспіль українські водії надають перевагу автомобілям саме цієї французької марки. Тільки у серпні 2020 року було зареєстровано 1334 машин цієї марки, що на 6% більше, ніж у серпні минулого року. Бестселером 2019 року став автомобіль Renault Duster. Марка Renault завойовує найбільше число своїх клієнтів надійністю своїх автомобілів за доступною ціною та адаптованістю до погодніх та дорожніх умов. Саме такі характеристики цінують українці. Це дозволило Renault зафіксувати свою частку ринку на позначці 15% серед всіх інших марок на вітчизняному авторинку в 2019 році.
На другому місці за популярністю нових автомобілів опинилась Toyota: 1148 реєстрацій авто у серпні, що на 2% менше, ніж у серпні торік. Улюбленцем водіїв став позашляховик Toyota RAV4. Дана модель покликана експлуатуватись в умовах бездоріжжя, має потужний двигун та високий рівень комфорту. Економічні витрати пального дозволяють користуватись автомобілем навіть в умовах міста.
Третє місце посіла марка Volkswagen, 540 нових авто зареєстровано у серпні, що на 24% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Найбільш поширеною покупкою є модель Volkswagen Polo. Вона завойовує прихильників своєю лаконічність та простою використання, керованістю і маневреністю в режимі міського використання.
Купуючи авто водії в першу чергу звертають увагу не тільки на комплектацію і характеристику, але й на зовнішній вигляд та колір запропонованої моделі. При дослідженні було виявлено, що українці є досить консервативними у виборі кольорової гамми автомобілів.
За минулий рік серед нових легкових автомобілів було зареєстровано близько 60 тис. шт. саме білих за кольором авто.
Другий за популярністю колір – сірий. Близько 26% поставлених на облік нових автомобілів були сірого відтінку.
Строгий чорний колір вибрали 14% покупців нових машин.
На автомобілях синього кольору зосередили свій вибір тільки 9% покупців.
Замикає Топ-5 кольорів на українському ринку нових легкових автомобілів – коричневий колір.
Аналізуючи сучасний ринок автомобілів не можна забувати про тенденції розвитку електромобілів. Про визнання електортранспорта свідчить закон Великобританії про заборону продажу авто на бензині дизелі та гібриді вже з 2030 року.
Станом на 1 січня 2019 року в нашій країні офіційно перебувало на обліку 10 700 авто на електричній тязі (у 2012 році було зареєстровано лише сім автомобілів). І це не враховуючи гібриди, яких в Україні ще 7000 (інформація МВС України). А вже протягом перших 10 місяців 2020 року українці придбали і поставили на облік ще 6309 автотранспортних засобів на електротязі, що на 1% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року. Найпопулярнішим електрокаром в Україні залишається Nissan Leaf. З січня по жовтень 1912 моделей поповнили автопарк країни.
На другому місці TESLA Model 3, автомобілі цієї моделі з початку року обрали 729 автомобілістів.
На третьому місці - TESLA Model S – 676шт.
На четвертій позиції FIAT 500e – 319 шт. Замикають п’ятірку найбільш поширених електромобілів CHEVROLET Bolt та TESLA Model X у яких по 310 реєстрацій з початку року.
Експлуатація електромобілів значно дешевша, ніж авто на бензині або дизелі. Глобально вартість електрокарів поступово знижується, формується вторинний ринок, що дає можливість придбати електромобіль майже за ціною аналогічного авто на традиційному паливі. Крім того, електрокари не забруднюють навколишнє середовище, що теж є стимулом до їх придбання.
Проте на тлі тотальних переваг є і недоліки.
Вартість електромобілів – це один з основних факторів, який стримує від їх придбання. Ціна нового електрокару в середньому в 1.5-2 рази вища, ніж аналогічного за класом і характеристиками авто з бензиновим чи дизельним двигуном. Досить низька автономність – це дійсно вада електрокарів. Середньостатистичні електродвигуни (Nissan Leaf, Renault Zoe, KIA Soul EV) на одному заряді долають 120-150 км. До того ж, в осінньо-зимовий період в електромобілів витрати заряду зростають на 20-30%. Найдорожчим елементом електрокара є батарея, яку через 7 років необхідно замінювати на нову. Це відчутно вдаряє по кишенях українців і стримує від придбання електромобілів на сьогодні. Проблемним явищем в Україні є відсутність в достатній кількості елекрозаправних станцій, що становить загрозу для подолання великих відстаней.
Не дивлячись на достатньо вагомі недоліки експлуатації електрокарів в Україні, експерти з економічних питань вважають, що у найближчому майбутньому вони витіснять авто з дизельними та бензиновими двигунами з повсякденного міського користування. Такі висновки можна зробити, проаналізувавши пільговий режим для електротранспорту впроваджений в 2017 році.
Отже, проаналізувавши сучасний ринок авто в Україні можна зробити певні висновки:
- через низькі доходи громадян України прослідковується великий попит саме на вживані авто, через їх низьку вартість і можливості широкого вибору в країнах ЄС;
- розробка законодавчих актів в Україні націлює на покупку електрокарів, цим саме розвиваючи мережі елекрозаправних станцій з перспективою в найближчий час;
- «зелений» вид транспорту має чимало переваг над автомобілями із двигуном внутрішнього згорання;
- популярність електрокарів постійно зростатиме, з кожним роком вдосконалюватиметься як ємність акумуляторів, так і його ходові якості.
Матеріал підготувала Вероніка Гаврилюк з компанії Avto Boom.