П’ять підстав. Коли військовозобов'язаний або резервіст має право не йти в ТЦК
13 лютого 2024 15:40
Повістка зобов’язує отримувача з’явитись в територіальний центр комплектування. Залежно від виду повістки варіюється і ціль візиту. Однак існують також випадки, коли особа має право не йти в ТЦК попри наявність повістки.
Мобілізація триває з першого дня повномасштабного вторгнення Росії. Всі військовозобов'язані віком від 18 до 60 років мають стати на військовий облік та підлягають мобілізації.
Уряд та парламент планують змінити правила мобілізаційних заходів. Зокрема знизити вік військовозобов'язаних до 25 та запровадити військовий облік онлайн. Зміни можуть набрати чинності у разі ухвалення законопроєкту № 10449.
Незалежно від трансформацій законодавства, залишаються незмінними положення Конституції України. Згідно зі статтею 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України є найважливішими функціями держави та справою всього Українського народу. Також відповідно до статті 65 Конституції України Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов’язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Відповідно до чинних правил існує перелік поважних причин, коли військовозобов'язані та резервісти мають право не з’явитись у ТЦК за повісткою. Однак ці підстави мають бути підтверджені документально.
Коли можна не йти за повісткою в ТЦК
Згідно з постановою КМУ № 673 від 28 липня 2010 року законно затвердженими є п’ять підстав, коли особа може несвоєчасно прибути за повісткою, врученою в ТЦК або за викликом з військової частини. Останні зміни до порядку були внесені до тексту 5 жовтня 2022 року. Після них положення постанови почали розповсюджуватись зокрема й на резервістів, раніше вони стосувались лише військовозобов'язаних.
Зокрема резервісти з’являються в частину або військове формування, куди вони зараховані, без повістки, а за викликом командира у будь-якій формі. Військовозобов'язані ж перебувають на військовому обліку в ТЦК за місцем проживання, і для мобілізації необхідно викликати їх для уточнення даних і перевірки стану здоров’я на військово-лікарській комісії. Якщо така особа не має підстав для відстрочки та визнана придатною або обмежено придатною постановою ВЛК, їй вручають мобілізаційне розпорядження ― це і є аналог виклику резервіста.
Поважні причини неприбуття чи несвоєчасного прибуття військовозобов'язаного чи резервіста для призову на збори в пункт і в строк, установлені керівником відповідного ТЦК (Центрального управління або регіонального органу СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки) мають бути підтверджені відповідними документами (довідками). Перелік цих поважних причин такий:
1) смерть близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича дружини (чоловіка), яка сталася пізніше ніж за сім діб до дати початку зборів;
2) хвороба або необхідність догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які проживають разом із військовозобов'язаним чи резервістом, у разі неможливості догляду за хворим іншим близьким родичем;
3) здійснення стосовно військовозобов'язаного чи резервіста кримінального провадження, а також застосування до нього адміністративного стягнення або кримінального покарання, яке робить неможливим його прибуття;
4) потрапляння під вплив надзвичайної ситуації, яка виникла під час призову на збори і стала перешкодою своєчасному прибуттю;
5) складання державних іспитів у вищих навчальних закладах.
У пункті 3 статті 22 законопроєкту Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію передбачено деякі зміни до переліку причин, які вважаються поважними для неприбуття громадянина до ТЦК у строк, визначений у повістці. Підстави мають бути підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів.
Отже, поважними причинами для неприбуття до ТЦК за повісткою визнаються:
- перешкода стихійного характеру;
- хвороба громадянина;
- дії країни-агресора;
- смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка);
- або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у зазначені пункт і строк.
Про причини неприбуття особа має повідомити ТЦК протягом трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування.
Що буде якщо не з’явитись за повісткою
Національна поліція України або її територіальні підрозділи в межах компетенції за вимогою ТЦК подають у десятиденний строк відомості стосовно призовників про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості.
За письмовим поданням начальника ТЦК поліція може подати в розшук військовозобов'язаного, який ухиляється від мобілізації.
Відповідно до статті 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративна відповідальність може бути у вигляді накладені штрафу від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Повторне порушення або порушення в особливий стан тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб ― від 300 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
За статтею 335 Кримінального кодексу України винну особу може бути притягнуто до кримінальної відповідальності ― обмеження волі строком до 3 років;
Стаття 336 Кримінального кодексу України ухилення від призову карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років;
Стаття 337 ККУ передбачає штраф від 300 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного року у разі ухилення, військовозобов'язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України. За законом після попередження, у разі повторного порушення, настає кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі.
За частиною 3 статті 38 Закону України про військовий обов’язок Органи Національної поліції України у встановленому законом порядку зобов’язані за зверненнями ТЦК, ЦУ або регіональних органів СБУ доставити до них осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210−1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Джерело: NV