Повноваження — передати: Верховна Рада визначила долю Запорізької обласної ради
21 березня 2024 13:40
За Постанову № 9118 проголосували 236 народних депутатів
Проєкт Постанови про здійснення Запорізькою обласною військовою адміністрацією, начальником Запорізької обласної військової адміністрації повноважень, передбачених частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" зареєстрований 17 березня 2024 року. Ініціатор законопроєкту — Президент України Володимир Зеленський.
Питання про призупинення повноважень Запорізької обласної ради, останнє пленарне засідання якої відбулося ще у березні 2022 року, виносилося на розгляд Верховної Ради ще в минулому році, але народні обранці проєкт Постанови не підтримали.
Цього разу голосування було більш успішним, не зважаючи на те, що 38 нардепів мали офіційне право бути відсутніми на пленарному засіданні: 33 знаходилися у відрядженні, ще 5 — у відпустці за власний рахунок.
Голова Запорізької облдержадміністрації Іван Федоров рішення ВРУ прокоментував так:
"Щойно за поданням Президента України Володимира Зеленського Верховна Рада України ухвалила рішення про передачу повноважень Запорізької обласної ради Запорізькій обласній військовій адміністрації на період воєнного стану. 236 народних депутатів проголосували ЗА.
Дякую Президентові України, кожному народному депутату, кожній фракції ВР за обʼєднану позицію, яка розв'язує багато проблем нашої прифронтової області.
Нагадую, на початку повномасштабного вторгнення відповідно до Закону "Про правовий режим воєнного стану" бюджетні повноваження облради були передані Запорізькій ОВА, що дозволило забезпечити безперервне фінансування зарплат, соціальних виплат, енергоносіїв та допомагати Силам оборони України.
У Запорізькій облраді залишалися обмежені самоврядні повноваження: прийняття управлінських рішень щодо близько 150 обласних підприємств, установ та закладів, а також питання комунальної власності та будівництва. Попри це, обласна рада за 2 роки війни не ухвалила жодного питання життєдіяльності області. Голова обласної ради п'ять разів скликала сесії, але деякі депутати не мали бажання працювати.
Наслідки цього вкрай негативні. Декілька сотень невирішених питань. Заморожені інвестиції з боку міжнародних партнерів. Трудові колективи без керівників. Проблеми з евакуйованими обласними закладами.
Відсьогодні та до кінця воєнного стану цими питаннями буде опікуватися Запорізька обласна військова адміністрація. Гучні заяви щодо розпуску Запорізької обласної ради - це відверта маніпуляція. Повноваження обласної ради будуть автоматично поновлені по завершенню воєнного стану. Апарат обласної ради продовжує працювати, але в новому, більш інтенсивному форматі".
Як ми повідомляли, депутат Запорізької обласної ради Аскад Ашурбеков звернувся до народних депутатів з проханням не руйнувати орган місцевого самоврядування і не голосувати 20 березня за цей документ. Але його звернення залишилося “гласом вопіющого в пустелі”.
По факту обласна рада два роки не виконує свої повноваження через неможливість провести пленарні засідання і, відповідно, прийняти рішення — фінансові, кадрові тощо.
У минулому році голова облради Олена Жук п'ять разів видавала розпорядження про скликання сесій для прийняття рішення по кадровим питанням, але вони не відбувалися через відсутність кворуму. Рекорд явки - 23 депутати при необхідних для проведення засідання 43.
Кілька депутатів-зрадників (Балицький, Пастушенко) позбавлені повноважень за рішеннями суду, ще кілька звернулися з заявами у облвиборчком про дострокове складення повноважень у зв’язку з виїздом за кордон на постійне місце проживання (Щербина, Кальцев). Колаборантку Гурську Партія Володимира Буряка “Єднання” відкликала за т.зв. “народною ініціативою”.
Не таємниця, що певна кількість депутатів облради залишилася на окупованій території і співпрацює з ворогом, є і депутати, які виїхали за межі Запоріжжя — в більш безпечні регіони або за кордон.
До речі, замість вибувших депутатів з фракцій ОПЗЖ і Опозиційного блоку обласна виборча комісія наступних у виборчому списку обласних організацій не реєструє, оскільки ці партії заборонені судом.
Які повноваження передаються ЗОВА? Про це викладено в пояснювальній записці до проекту Постанови Верховної Ради України "Про здійснення Запорізькою обласною військовою адміністрацією, начальником Запорізької обласної військової адміністрації повноважень, передбачених частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", яку підписав Заступник керівника Офісу Президента України Олексій Кулеба.
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Метою прийняття Постанови Верховної Ради України "Про здійснення Запорізькою обласною військовою адміністрацією, начальником Запорізької обласної військової адміністрації повноважень, передбачених частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" (далі – Постанова) є надання Запорізькій обласній військовій адміністрації, начальнику Запорізької обласної військової адміністрації повноважень, передбачених частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Указом Президента України від 24.02.2022 № 68/2022 на виконання Закону України "Про правовий режим воєнного стану" для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку утворено, зокрема, Запорізьку обласну військову адміністрацію. У зв'язку з утворенням зазначеної військової адміністрації Запорізька обласна державна адміністрація та голова цієї адміністрації набули статусу відповідної військової адміністрації та начальника цієї військової адміністрації (стаття 1).
Запорізька обласна військова адміністрація порушила перед Президентом України питання щодо надання Запорізькій обласній військовій адміністрації повноважень, передбачених частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Згідно з частиною п'ятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності – не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях обласної ради вирішуються питання щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.
Таким чином, усі питання функціонування комунальних закладів і установ, а також комунальних некомерційних підприємств Запорізької обласної ради в галузі освіти, соціального захисту, охорони здоров'я, захисту дітей (лікарні, диспансери, геріатричні пансіонати, психоневрологічні інтернати, школи-інтернати, дитячі будинки, училища та коледжі тощо) мають вирішуватися обласною радою на сесійних засіданнях.
Значна кількість вищеперелічених закладів і установ виїхала з тимчасово окупованих територій області, також здійснено евакуацію пацієнтів лікувальних та геріатричних закладів, вихованців дитячих закладів, і для нормалізації впорядкування діяльності закладів потрібним є внесення змін до статутних документів у частині зміни юридичної адреси, а також вирішення кадрових питань (призначення виконувачів обов'язків керівників, звільнення керівників тощо).
Крім цього, з метою оптимізації діяльності комунальних закладів, установ та підприємств обласної ради необхідним є вирішення інших питань основної діяльності – розміщення персоналу і пацієнтів евакуйованих закладів на території і в приміщеннях інших закладів, перерозподіл майна та обладнання між закладами залежно від потреб тощо.
Вирішення цих та інших питань не вбачається можливим з причини непроведення сесій обласної ради. Як зазначено у відповідному зверненні Запорізької обласної військової адміністрації, фактично вже рік не проводяться засідання сесії Запорізької обласної ради, що більш ніж у 4 рази перевищує максимально допустимі строки, встановлені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні". Так, з 24.02.2022 сесія Запорізької обласної ради проводилася один раз у березні 2022 року дистанційно.
Частиною третьою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що у разі утворення обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення:
1) повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації;
2) виконавчий апарат такої районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації;
3) відповідні районні та обласні ради не здійснюють свої повноваження;
4) комунальні підприємства, установи та організації, засновані на базі майна спільної власності територіальних громад району або області, підпорядковуються відповідній військовій адміністрації;
5) управління об'єктами спільної власності територіальних громад таких району та/або області здійснюється начальником відповідної районної та/або обласної військової адміністрації;
6) призначення осіб на посади та звільнення з посад, які здійснюються начальником районної військової адміністрації, погоджуються з начальником відповідної обласної військової адміністрації;
7) начальник обласної військової адміністрації, начальник районної військової адміністрації за погодженням з начальником відповідної обласної військової адміністрації може увільняти від виконання посадових обов'язків працівників виконавчого апарату такої районної та/або обласної ради (для таких працівників оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).
Частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що районна, обласна військові адміністрації здійснюють на відповідній території повноваження, віднесені до їхньої компетенції цим Законом, а також у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України рішення, передбаченого частиною третьою статті 10 цього Закону, або у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області повноваження із:
1) складання та затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; розподілу переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення;
2) здійснення управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (крім вирішення питань відчуження, у тому числі шляхом приватизації, таких об'єктів); призначення і звільнення їх керівників;
3) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок);
4) вирішення згідно із законом питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів відповідно районного, обласного значення, а також про скасування такого дозволу;
5) встановлення правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення питних, побутових та інших потреб населення, зон санітарної охорони джерел водопостачання, обмеження або заборони використання підприємствами питної води у промислових цілях;
6) прийняття у межах, визначених законом, рішень з питань захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями;
7) встановлення посиленої охорони об'єктів критичної інфраструктури та об'єктів, які забезпечують життєдіяльність населення;
8) прийняття рішень про звернення до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів;
9) заслуховування інформації прокурорів та керівників органів Національної поліції про стан законності, боротьби зі злочинністю, охорони громадської безпеки і порядку та результати діяльності на відповідній території;
10) встановлення у порядку та межах, визначених законодавством, тарифів на житлово-комунальні послуги;
11) прийняття рішень про заборону торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі;
12) забезпечення в умовах воєнного стану реалізації державних гарантій, визначених законами України.
З огляду на зазначене здійснення Запорізькою обласною військовою адміністрацією, начальником Запорізької обласної військової адміністрації повноважень, передбачених частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", можливе за умови прийняття відповідного рішення Верховною Радою України за поданням Президента України.
2. Цілі та завдання акта
Цілями та завданнями Постанови є надання Запорізькій обласній військовій адміністрації, начальнику Запорізької обласної військової адміністрації повноважень, передбачених частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
3. Загальна характеристика та основні положення акта
Постановою пропонується установити, що на період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів після його припинення чи скасування Запорізька обласна військова адміністрація, начальник Запорізької обласної військової адміністрації, крім повноважень, віднесених Законом України "Про правовий режим воєнного стану" до компетенції обласної військової адміністрації, начальника обласної військової адміністрації, здійснюють також повноваження, передбачені частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 зазначеного Закону.
4. Правові аспекти
Регулювання правовідносин у вказаній сфері здійснюється Конституцією України, Законом України "Про правовий режим воєнного стану".
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Прийняття Постанови не вплине на дохідну або видаткову частини бюджету, реалізовуватиметься в межах затверджених бюджетних асигнувань.
6. Прогноз результатів
Прийняття Постанови дасть змогу Запорізькій обласній військовій адміністрації, начальнику Запорізької обласної військової адміністрації здійснювати повноваження, передбачені частиною третьою статті 10 та частиною третьою статті 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".