“Став ще кращим”: у Запорізькій філармонії яскраво закриють симфонічний сезон
30 травня 2024 10:24
31 травня у Запорізькій обласній філармонії відбудеться закриття симфонічного сезону, який став першим для головного диригента академічного симфонічного оркестру, заслуженого артиста України Василя Коваля.
Василь Коваль приступив до роботи у вересні 2023 року. А 28 жовтня відбулася прем'єра програми «Музичні контрасти», яка стала його дебютом на запорізькій сцені.
Василь Северинович — досить відомий музикант і знаний професіонал. З 2 січня 2004 до 31 листопада 2019 працював головним хормейстером у Львівському національному оперному театрі, певний час - керівником народного ансамблю пісні і танцю «Черемош», диригентом у Державній хоровій капелі «Трембіта».
З вересня 2022 року до середини травня 2024-го Василь Коваль був диригентом у Дніпровському академічному театрі опери та балету «Дніпро – Опера», поєднуючи цю роботу з керуванням академічним симфонічним оркестром Запорізької облфілармонії. Автору цих рядків Василь Северинович неодноразово розповідав, що йому дуже подобається працювати у Запорізькій філармонії, де керівниця Ірина Конарева створила комфортні умови для творчості.
З середини травня Василь Коваль працює також головним диригентом в Одеському національному оперному театрі, він виграв конкурс на цю посаду.
Симфонічний сезон, який закриють завтра, був дуже насиченим, багатим на яскраві прем’єри. До речі, вперше за історію симфонічного оркестру з колективом співпрацювали одразу три диригенти — Василь Коваль, Дмитро Мітнік і Олександр Горлов.
До речі, навіть у свій ювілейний день народження Василь Коваль працював - у цей день проходив концерт академічного симфонічного оркестру "Ніч новорічна".
Як закриватимуть сезон і чим він запам’ятався, головний диригент Василь Коваль після репетиції розповів запорізьким ЗМІ.
- Це мій перший сезон, він був дуже цікавим! У цьому сезоні зіграли дуже багато концертів, різноманітних - класичних, різдвяних, вокальних. Було багато різної музики різних композиторів - світової класики і української.
Практично всі програми, які ми зіграли, були прем“єрними. Сезон був дуже цікавим! Від нього залишилося дуже приємне враження. І його завершення також буде дуже яскравим.
- А які концерти для вас були найважливішими?
- Для мене всі програми були яскраві. Ми в них вкладали свою душу, свої почуття, співпереживання. Одним з найяскравіших був концерт з запрошенням народної артистки України Людмили Монастирської. Це був вокальний концерт, дуже успішний. Прозвучали найвідоміші уривки оперної світової і української класики.
Крім того, був дуже гарний концерт різдвяної музики, оркестр зіграв прекрасні твори українських і зарубіжних композиторів — зокрема, Івана Небесного. Не так часто, мені здається, у Запоріжжі звучить така музика.
- Як вам працюється з Монастирською, з Ткаченком, якорго запоріжці почують на концерті 31 травня?
- Прекрасно! Звичайно, це є певний творчий досвід. З ними легко працювати! Вони є дуже професійні люди. І дуже доступні! Чим людина професійніша, тим вона доступніша.
- Коли ми спілкувалися перед вашим дебютом на запорізькій сцені, ви дуже високо оцінювали професійність музикантів симфонічного оркестру. А перед завершенням сезону що скажете?
- Оркестр і раніше був хорошим. А за рік нашої роботи став ще кращим, ще майстернішим — адже ми грали багато класичної музики. Я це казав і буду казати. Тому що в наш важкий час, коли постійно звучать повітряні тривоги, музикантам працювати в оркестрі не так просто. Але нам вдається!
- Що можете сказати про наших глядачів?
- Вони, мені здається, з задоволенням приходять на концерти. І дуже емоційно реагують. Я віддаю на концертах свою енергію. Але, відчуваючи посил від глядачів, відновлююся. Це такі тонкі речі... Отримую величезне задоволення від роботи у Запоріжжі!
- Що на закритті симфонічного сезону виконуватиме оркестр?
- На завершення сезону ми взяли твори декількох композиторів, різних за жанром, але програма вийшла дуже красивою. Це "Пори року" Вівальді, Симфонія №1 (До мажор) Максима Березовського і "Прелюди" Ференца Ліста.
- Чому обрали саме ці твори?
- Дуже яскрава музика, дуже бравурна, дуже відома. Запросили хорошого соліста - "Пори року" Вівальді зіграє з нами прекрасний скрипаль, художній керівник камерного оркестру "Київські солісти" Дмитро Ткаченко.
- З урахуванням того, що ви тепер працюєте ще й в Одеському національному оперному театрі, це ж не останній, сподіваємось, ваш концерт у Запорізькій філармонії?
- Не збираюся покидати оркестр.
- Ви казали, що це була ваша мрія — працювати диригентом і симфонічного оркестру.
- Так. Я починав як хоровий диригент, закінчив консерваторію як хормейстер, а потім закінчив як симфонічний диригент. Вчився в аспірантурі, аспірантська тема була про західноукраїнських композиторів другої половини 20 століття.
Буду співпрацювати — Одеська опера і Запорізька філармонія, це ж прекрасно. Далеко не всім диригентам вдавалося і вдається поєднувати досвід диригентський в оперному колективі і в симфонічному.
Зразками такими були Стефан Турчак, великий диригент, якого, на жаль, вже немає з нами. Він був головним диригентом Національної опери і головним диригентом Національного симфонічного оркестру. Микола Дядюра, це нинішній головний диригент Національної опери і головний диригент філармонії. Пан Володимир Сіренко, який співпрацює не тільки з симфонічним оркестром, а й з оперними програмами. Я маю можливість працювати з Запорізькою філармонією і мене це дуже надихає!
- Одеський національний академічний театр опери та балету - вже третій відомий мистецький заклад країни, в якому ви працюєте за останні неповні два роки...
- Так. Хочу додати, що мені дуже поталанило з керівниками. Чудова людина та керівник з великим досвідом Конарева Ірина Едуардівна, директорка Запорізької філармонії. Незважаючи на те, що за 40 км від Запоріжжя вже є бойові дії, Ірині Едуардівні вдалось втримати всі колективи і філармонія працює належним чином, на усі 100 відсотків.
А ще Дніпровський оперний театр, в якому я також працював як диригент і провів там багато різних оперних та балетних вистав. Це був дуже цікавий і потрібний досвід в роботі з театральним колективом на чолі з генеральним директором, художнім керівником Пінчуком Костянтином Михайловичем, за що я їм безмежно вдячний. І хоча я вже там не працюю, але творча влада міста мене часом запрошує головувати в музичних конкурсах. Також маю подяки від міського голови Бориса Філатова та від області за вагомий особистий внесок у збагаченні духовної культури. Вважаю це за честь для мене.
І в Одеському національному академічному театрі опери та балету, де я віднедавна також працюю, дуже гарний очільник - Бабіч Надія Матвіївна. Чудова людина та керівник з великим досвідом, яка на належному рівні дбає про театр та його працівників в такий нелегкий період.
Поради від головного диригента
- Дайте, будь ласка, пораду людям, які ще не розуміють класичну музику, як її полюбити.
- Слухати. Приходити на концерти й слухати. Тому, що класична музика - це не тільки Шенберг і інші композитори, тобто, складна музика, яку щоб сприйняти потрібен певний досвід слухання класики. У нас в концертах є різна музика - і вокальна, яка досить легко сприймається, і інша. Зацікавити глядача можна тільки різною музикою, класичною і некласичною.
- Зі слухання яких композиторів ви б порадили почати новачкам?
- Важко сказати. Можливо, з вокальної музики, тому що пісня завжди сприймається легше, ніж складні симфонічні палітри. Це може бути оперна класика, наприклад Верді, Пуччіні. Так само й українська класика, український романс, українська пісня. На даний час багато різних композиторів зробили обробку, оркестрування для тих чи інших колективів.
- А у якому віці ви сами полюбили класичну музику?
- З часу навчання у музичному училищі. У музичній школі, я грав на акордеоні, можливо ще не так, бо це інший вік. А навчання в музучилищі — це різні твори, різні композитори, різні стилі. Захоплювало, подобалося. Я закінчив хорову школу, 10-річну. У мене є досвід різноманітний.
- У вас є улюблений композитор?
- Важко назвати одного композитора. Знаєте, останнім часом я переслухав багато музики Левка Колодуба, в нього багато і симфонічних, і вокальних творів. Є в нього й опера "Поет" за Тарасом Шевченком, яку я вірю, що поставлю.
З українських теперішніх - мабуть, Іван Небесний. Він дуже яскравий, зараз популярний. Пише багато цікавої музики - оперної, камерної, симфонічної.
Факт
Василь Коваль - хормейстер-постановник багатьох вистав, серед яких: «Бал-маскарад» Дж.Верді, «Карміна Бурана» К.Орфа, «Весела вдова» Ф.Легара, «Сільська честь» П.Масканьї, «Любовний напій» і «Дон Паскуле» Г.Доніцетті.
***
Концерт-закриття симфонічного сезону відбудеться у філармонії 31 травня, початок о 17.00. Т. 236-44-67 (каса філармонія, працює 10.00 до 18.00, без вихідних; у день концерту – до початку заходу).