Між ув’язненням та штрафом: чи порушують закон збирачі дронів

Просмотров: 412
15 березня 2024 14:22

Зараз у нас склалася парадоксальна ситуація: стаття 263 ККУ про незаконне поводження зі зброєю посилається на закон, якого на сьогодні не існує.

У Верховній Раді зареєстровано законопроект №11073, яким пропонується вилучити з Кримінального кодексу України  статтю 263 (про незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами) та статтю 263-1 (про незаконне виготовлення, переробку чи ремонт вогнепальної зброї, виготовлення бойових припасів, вибухових речовин чи вибухових пристроїв). За такі порушення зараз карають позбавленням волі на термін від трьох до семи років.

Навіщо потрібна ця декриміналізація? По-перше, тому, що 263 стаття ККУ вже застаріла, і дуже багато суддів відмовляються карати людей за незаконне поводження зі зброєю, бо немає відповідного закону. Покарання має бути лише тоді, коли зброя стала знаряддям злочину. Зараз же в нас склалася парадоксальна ситуація: стаття 263 ККУ про незаконне поводження зі зброєю посилається на закон, якого на сьогодні не існує.

Уявімо собі, що ви зберігаєте вдома трофейний пістолет, який знайшли після окупації ворогом території, на якій проживаєте. Ви вирішили залишити його собі й зберігаєте вдома. Ви не плануєте ні на кого нападати, не плануєте нікого вбивати. Але, якщо у вас сьогодні його знайдуть, то правоохоронці, які керуються внутрішньою відомчою інструкцією Міністерства внутрішніх справ, будуть вам розповідати, що ви порушили неіснуючий закон, і будуть карати ув’язненням.

Маємо традицію, що правоохоронні органи звикли малювати собі статистику за рахунок вилучення зброї, яку людина зберігає, не маючи злочинних намірів.

Тож ця законодавча ініціатива є суцільним плюсом, без знаку мінус. Громадяни мають виконувати закони України, а не інструкції МВС. Нехай назвуть хоч один закон, який сьогодні забороняє громадянам взагалі володіти зброєю. Його немає. Тому покарання за порушення, які виписані в цій статті ККУ, має бути адміністративне, тобто мова про штрафи. Крім того, ці зміни спрямовані на те, щоб депутати почали щось робити щодо ухвалення адекватного закону про зброю.

По-друге, народний депутат України Олександра Устінова, яка є одним з авторів законопроекту, почала дуже непросту дискусію – зачепила питання FPV-дронів.

Наразі в нас величезна кількість людей займаються постачанням елементів для FPV-дронів, які допомагають безпосередньо організувати скид вибухової речовини на ворога. Фактично, ці люди працюють, постійно ризикуючи, що їм хтось щось може "пришити" за статтею 263 КК - за ці дрони вони можуть бути притягнуті до відповідальності, як за зброю.

Так, те, що вони роблять, робиться для нищення ворога на фронті. Але законодавець робить по дронах випереджувальний крок, і він правильний.

Примітивний приклад: якщо у вас є  пістолет, а до нього немає магазину з набоями, то це ніби й зброя, але й не зброя. Так і дрон, який не має скиду - не зброя. Але ми не знаємо, як надалі будуть розвиватися події і в Україні, і у світі. Існує підозра, що дронна війна тільки розпочинається. Тож ми не знаємо, як надалі правоохоронні органи і експертизи будуть кваліфікувати такі речі.

Не виключено, що  в майбутньому дрони будуть жорстко регулюватися законодавством.

Дрони – це наше майбутнє, але й потенційно дуже небезпечна зброя. Вони можуть стати засобом терористичної боротьби – для здійснення замовних вбивств… Розумію, що такі міркування зараз – це побудова траєкторії поведінки "сферичного коня у вакуумі". Але дрон насправді в будь-який момент зможе перетворитися у знаряддя вбивства не тільки ворога на війні. Так само, як звичайний кухонний ніж, який вже є знаряддям вбивства номер один у світі. Тож по дронах треба вже зараз починати дискусію.

Ще один момент - стаття 263-1 ККУ, яку також пропонують декриміналізувати, взагалі з’явилася в часи президента-втікача Віктора Януковича. Вона ухвалювалася для боротьби з потенційними розробниками зброї. Чому вибухали склади боєприпасів? Чому розпродавалося майно ЗСУ? Це все ланки одного ланцюжка. Україну цілеспрямовано роззброювали: розпочали з ядерної зброї, потім - стратегічна авіація, а потім почали розпродавати складські запаси.

Потім склади з артснарядами стали вибухати. Далі почалася війна, а в нас нічого немає – ні зброї, ні розробників, ні снарядів…

Ухвалення законопроекту №11073 - нормальний крок на період війни. Треба змінювати, адаптувати законодавство під умови часу – у нас війна, у населення багато трофейної зброї. Загалом кількість незареєстрованої зброї в країні захмарна.

При цьому, МВС нинішня ситуація цілком влаштовує. Бо, наприклад, знайшли в тебе два набої без пістолета, і будуть "шити" статтю, розповідати, як героїчно борються з "чорним ринком" зброї. Але це просто показуха. При 5-мільйонному ринку чорної зброї вилучають лише п’ять тисяч на рік і розповідають, що це - величезне досягнення.

Наведу приклад: за статистикою, з 2006 по 2016 рік в Україні було винесено понад 51 тисячу вироків щодо незаконного поводження зі зброєю. Найцікавіше, що реальні терміни ув’язнення отримали одиниці, а решта пішли на домовленість зі слідством, тобто просто відкупилися. Тому для правоохоронців такі статті ККУ - це така собі "годівничка". Треба просто закрити її, та й усе. До того моменту, поки немає адекватного закону про зброю, стаття 263 ККУ має бути скасована.

Георгій Учайкін, голова наглядової ради "Української асоціації власників зброї"

Джерело: УНІАН




Похожие новости: