Про реформування податкової, БЕБ, "скрутки", фальсифікат та змову обмінників. Частина друга

Переглядів: 447

20 липня 2023 17:07

Про реформування податкової, БЕБ, скрутки, фальсифікат та змову обмінників. Частина друга фото

Інтерв'ю для LIGA.net голови фінансового комітету Верховної Ради Данила Гетманцева про вічне: податкове реформування, бюрократію та корупцію.

Початок тут.

Для ОГТСУ наступний рік очікується дуже складний

- Можна тоді детальніше щодо проблемних питань. Щодо ОГТСУ і її наглядової ради. Вочевидь у організаторів "реформи" був задум, щоб наглядова рада власника ОГТСУ – компанії "Магістральні газопроводи України" просто перекочувала в ОГТСУ. А партнери, я так розумію, наполягали на призначенні нової.

- Взагалі то той закон, який був спочатку, про який ви кажете [9311. – LIGA.net], фактично "злетів". Тоді зала ледь-ледь відправила на доопрацювання автору альтернативний законопроєкт. Бо був ризик того, що ми не змогли б його розглядати впродовж сесії.

Там дійсно були спірні моменти, які можна трактувати, як інтереси певних осіб. Та Верховна Рада на це відреагувала і прийняла своє рішення [9311-1д, ухвалений 13 липня. – LIGA.net].

Нинішня редакція, вважаю, повністю відповідає інтересам і газотранспортної системи, і України, і не викликає питань у партнерів.

- Є побоювання що від ухвалення закону призначення наглядової ради буде можливим не раніше ніж через пів року. А в маяках МВФ – осінь цього року.

- В маяках – до 1 листопада. Якщо говорити про призначення – було б бажання. Не думаю, що з цими речами хтось жартуватиме.

- Ми бачимо, як нардеп Олексій Кучеренко, друг члена наглядової ради МГУ Віктора Пінзеника, лобіює рішення ради, які б залишили Пінзеника в наглядовій раді ОГТСУ. Дмитро Липпа, який зараз очолює ОГТСУ, раніше працював в Метінвесті разом із заступником голови ОП Ростиславом Шурмою. А нова наглядова рада може змінити керівника. Не віриться, що маяки МВФ будуть сильніші за такий лобізм.

- І що вас тут дивує? Завжди є чиїсь інтереси. Це характерно не тільки для України.

Та ми ж бачили, що відбулось у залі [під час попереднього розгляду законопроєкту. – LIGA.net]. Вважаю, що у депутатів, яких точно більшість, стосовно цього є нормальна державницька позиція.

Ми зараз говоримо про прізвища, а я б хотів звернути увагу на більш значущі речі.

Для ОГТСУ наступний рік очікується дуже складний. Добігає кінця транзитний газовий контракт, і є вірогідність, що у 2025 році потоків, які є зараз, – не буде.

Тому компанії доведеться невдовзі опрацювати зовсім іншу газову бізнес-модель, ніж та, що була розроблена ще за часів СРСР і з різним ступенем успішності працювала й у роки незалежності.

Частина потужностей магістральних газопроводів зможе обслуговувати закачування європейського блакитного палива у наші підземні газосховища, але частина виявиться "зайвими" чи "недовантаженими". Попереду багато роботи для визначення подальшої долі останніх, знайти технічні рішення щодо балансування з розподільчими газовими мережами і багато чого іншого.

Я не бачив ні цього відео, ні проєкту закону

- Щодо повернення декларування статків депутатів. Журналіст Данило Мокрик 9 липня розказав, що бачив робочу версію проєкту закону. Передбачається, що чиновники подають декларації без оприлюднення. І можна не декларувати один об’єкт нерухомості, в якому він проживає. Чи це правда?

- Я, дякувати богу, не бачив ні цього відео, ні проєкту закону (посміхається).

Дійсно зараз йде дискусія. Вона непроста, бо непроста ситуація в країні. І дійсно, оприлюднення деяких відомостей може бути питанням безпеки. Думаю, що дійдуть певного компромісу.

Чесно – дякую богу, що я до цього не долучений.

Мені вистачило інших законопроєктів, якими опікується наш комітет. Вони теж надскладні. Той самий 8401 [щодо скасування податкових пільг воєнного стану. – LIGA.net]. Я особисто в залі підтримуватиму будь-яку редакцію, що пов’язана із відновленням декларування.

- Щодо 8401 – які додаткові надходження до бюджету він має забезпечити, за вашими розрахунками?

- Близько 1,5 млрд грн на місяць прямих надходжень. Але це мінімум, бо є певні параметри, комбінація яких може мати наслідком ще більші надходження.

-  Щодо перезавантаження митниці, податкової, БЕБ – які зміни варто очікувати? Як оцінюєте діяльність нинішніх керівників?

- У нас є відповідні законопроєкти. Вони певною мірою однакові. Бо загалом дубльовані із Закону про Національне антикорупційне бюро (НАБУ).

Там, знову ж таки, питання громадських рад. А ще – норми щодо повноважень і відповідальності керівника.

От щодо того самого Звягінцева [Звягінцев Сергій, в.о. керівника Митної служби. – LIGA.net] у вас було питання. Мені він імпонує, як людина, як професіонал. Але я не можу йому давати оцінку, як голові ДМС, бо у нього немає жодного карт-бланшу на проведення системних реформ в середині служби.

Він виконуючий обов'язки. Це саме по собі обмежує його в проведенні радикальних змін, яких потребує митниця.

А от наші законопроєкти дозволяють людину призначити, убезпечити від політичного тиску і дати їй сформувати команду. І потім спитати за результатом. Бо звільнити керівників зможуть лише після аудиту та через не виконання тих показників роботи, які прямо прописані в контракті.

І ще там є певні гарантії матеріального забезпечення. Збільшення зарплат в податковій та митниці. Бо у БЕБ вони вже й так високі.

- Це хіба не йде у розріз із Законом про державну службу?

- Йде. І це одне з ключових зауважень до законопроєктів Мінфіну.

Тому можна, як варіант, зробити це на період воєнного часу. Або – до завершення реформи держслужби. Ще аналізуємо, як саме краще і дискутуємо з Мінфіном.

Аби змінити ці органи – це необхідно.

Зараз майже усе керівництво податкової у статусі виконуючих обов’язки

- У травні 2022 року вашого помічника Євгена Сокуру було призначено заступником голови ДПС. Чи правильно я розумію, що він, наприклад, впливає на СМКОР [Систему моніторингу ризикових податкових накладних. – LIGA.net]. В жовтні 2022 року Мінфін змінив алгоритми роботи СМКОР, після чого почалось масове блокування податкових накладних. А ви збирали скарги бізнесу на це… Можна деталі? Як його призначили? За що він відповідає? Які у вас стосунки?

- Давайте по черзі. Які стосунки? Стосунки добрі. Він дійсно був моїм помічником. Це загальновідомо.

Виконувачем обов’язки він став у травні 2022 року, а подання було у квітні. Тобто одразу після початку великої війни. В той час особливо охочих не було – жодної черги. І тоді це не було питанням статусу чи інших привілеїв. Навіть навпаки.

- А чому він був призначений у статусі виконувача обов'язків?

- Ну так зараз майже усе керівництво податкової у статусі виконувачів обов’язки.

Це принципова позиція керівництва Кабміну, з якою я абсолютно згоден.

- А в чому її сенс?

- Сенс в тому, що коли людина спроможна виконувати свою роботу і демонструє ефективність та результат – її призначають. Як ні – звільнити її в цьому статусі набагато простіше.

- Тобто це такий умовно випробувальний термін?

- Так. Бо часи швидких і жорстких рішень не минули. Особливо, якщо хочемо побороти там корупцію.

А стосовно СМКОР, то не він за неї відповідає. Там є інший департамент і інший керівник. Це – директорка Департаменту управління ризиками Марина Баряхтар. Вже легендарна у податковій.

І я дуже вдячний їй за принципову позицію, завдяки якій фактично припинились системні "скрутки" [схеми махінацій з ПДВ. – LIGA.net].

А щодо того, як я вирішую питання у податковій, то, дай боже, кожному депутату їх так вирішувати.

Бо мій телефон є загальновідомим, я його неодноразово публікував – і зранку, і вночі, і у вихідні мені пишуть люди із тим, що їм болить. І я з цим розбираюсь через депутатські звернення, в межах повноважень.

Ситуації різні. Десь правий платник, десь – податкова. Але коли ти аналізуєш конкретні кейси, ти розумієш як працюють запроваджені правила. Ось і все "вирішення питань".

Щодо блокування податкових накладних, то ми постійно працюємо над змінами. Хоча це парафія Кабміну, та у нас є спільна робоча група. Вже готуємо третій блок змін.

СМКОР – це система, яка дозволяє аналітично працювати з ризиками.

Пам'ятаєте, що Черчіль сказав про демократію – вона є поганою формою правління, але нічого кращого людство поки що не придумало. З цією системою те саме.

До неї (до 2016 року) була інша – коли приходив податківець на перевірки, і це провокувало вал корупції, незадоволення платників, що взагалі не можливо було контролювати.

- Але ж кількість нарікань збільшилась… І навіщо Мінфін раптово в жовтні змінив алгоритм визначення ризиків?

Кількість нарікань збільшилась восени 2022 року, але на сьогодні зменшилась. Я бачу це за зверненнями і за статистикою заблокованих накладних.

Чому Мінфін змінив алгоритми восени? Тому що були певні компанії, які уникаючи оподаткування зовні підлаштовувались під ті наявні критерії оцінки ризиковості. Взагалі, це не перша зміна алгоритмів в системі СМКОР, але чи треба було це робити восени 2022-го – це дійсно питання.

Наприклад: є велика компанія з усіма ознаками нормальності – велика кількість працівників, склади, транспорт. Але на залишках вона показує на мільярд гривень товарів, що швидко псуються. Це складно перевірити. Вона потрапляє в ризикові. Одразу заяви: "Караул! Вбивають бізнес!".

А по факту – товарів на залишках нуль. Бо операції були фіктивні, просто купували документи на цей товар, а його у них ніколи не було. І СМКОР "ловить" такі фіктивні операції за зовнішніми ознаками.

Приклади є різні. Я можу їх скільки завгодно наводити.

Однак проблема, яка дійсно існує і з якою всі ми боремося, – податківці іноді підходять до розгляду звернень, скарг бізнесу формально. Через відписки. І це моя претензія до них. Є випадки коли податківці зловживають. Є випадки, коли зловживає бізнес. Одномоментно цю систему не змінити. Тому що фіскальний ухил в діяльності ДПС, як і корупційна вертикаль, будувались 30 років, а до того, за великим рахунком, ще 70 років.

- Тоді, на вашу думку, що гірше для країни – блокування роботи легального бізнесу чи "скрутки"?

- Це ж маніпулятивна альтернатива. Краще коли система своєчасно виявляє махінації і дає працювати нормальному бізнесу. Держава кожного дня удосконалює систему та йде до цієї мети.

- Є версія, що блокування накладних пов’язано із бажанням держави взяти податки з бізнесу наперед – прокредитувати бюджет коштом бізнесу. Наприклад зараз підприємці розповідають, що для розблокування накладних ДПС вимагає наявність податкового кредиту на таку саму суму.

- Не треба конспірології. Є поняття безумовної реєстрації податкової накладної – якщо в тебе кредит, ти можеш реєструвати накладну. І вона не заблокується.

Далі буде.




Схожі новини: